در جریان بازدید روز یکشنبه رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران خبری با این مضمون منتشر شده که ایشان کتاب «سواد مطالبهگری» به قلم محسن مهدیان، مدیرعامل موسسه مطبوعاتی همشهری را خریداری کردهاند. خبری که خیلی زود معلوم شد از اساس کذب بوده است. جالب اینکه این خبر به سرعت روی خروجی سایت روزنامه همشهری و خبرگزاری فارس و کانالها و صفحات مجازی وابسته به آنها قرار گرفته بود.
این اتفاق در شرایطی رخ داده که محسن مهدیان در دو سال اخیر حاشیهسازیهای پرتعدادی از تریبون روزنامه همشهری انجام داده است. او خیلی زود توانست تصویر موسسه همشهری و خصوصا روزنامه این موسسه را در اذهان عمومی تغییر دهد. روزنامهای که سالهای سال به عنوان یک رسانه عموما اجتماعی با تمرکز بر موضوعات شهری شناخته میشد حالا در این کمتر از دو سال گذشته به سرمقالهها و نوشتههای پرحاشیه سیاسی آن شهره شده است. سرمقالهها و نوشتههایی که خیلی تندتر و برجستهتر از بسیاری از رسانههای حامی دولت بر دمیدن به شکافهای اجتماعی، خصوصا در حوادث سال گذشته اصرار داشت.
در روزهایی که حتی بسیاری از رسانه های اصولگرا نیز از لزوم ترمیم زخمهای اجتکاعی در ایران و خطر بیتوجهی به آن سخن میگفتند، روزنامه همشهری درست در نقطه مقابل این رویکرد، داع از نظام را در چارچوب تشدید برخوردهای امنیتی، انتظامی و قضایی در سطح عمومی تصویر میکرد. تا جایی که توصیه میکرد این برخوردها نه فقط لازم، بلکه کم هم هستند.
در همان زمان و ناظر به همین رویکرد موسسه و روزنامه همشهری، این سوال مطرح میشد که ایا این مجموعه و گردانندگان آن واقعا دغدغه نظام و آرامش کشور را دارند؟ یا اینکه چنین رویکردی میتواند برای نظام و کشور چه سودی در پی داشته باشد که چنین موکود توصیه میشود؟
حالا آن رویکرد و تجویزهای خاص همشهری برای تشدید برخوردهای عمومی و تعمیق شکافهای اجتماعی وقتی در کنار اقدام اخیر جعل خبر، آن هم در ارتباط با رهبر معظم انقلاب قرار میگیرد معنای دیگری پیدا میکند. آیا چنین کاری در چارچوب دغدغههای انقلابی و ارزشی قابل تفسیر است یا رزومهسازیشخصی با هدف بالا رفتن از نردبان مدیریت و رقابتهای سیاسی و جناحی؟
به عبارتی وقتی گردانندگان این مجموعه حتی از جعل کردن خبری درباره رهبر معظم انقلاب به نفع منافع شخصی خود ابایی ندارند، آیا میتوان به صداقت و خیرخواهی تجویزها و مواضع دیگر این موسسه در دمیدن به آتش اختلافات اجتماعی و تشدید برخوردها اعتماد کرد؟
اما انتشار این خبر را به هیچ عنوان نباید به یک اقدام شخصی تقلیل داد. در واقع شواهد گواه این است که این خبرسازی یک کار هماهنگ و با مشارکت افراد مختلفی بوده. چنان که برخی منصوبین روزنامه همشهری در صفحات شخصی مجازی خود از بابت خریداری کتاب مدیرعامل موسسه همشهری از سوی رهبر انقلاب ابراز خوشحالی و تبریک کرده بودند.
ساعتی بعد از هلهله آفرینی دوستان مهدیان در باب این خبرسازی، کانالهای خبری وابسته به جریان انقلابی که از قضا از رزومه مهدیان در سالهای حضورش در خبرگزاریهای مهر و فارس آگاهی مبسوطی دارند به میدان آمدند و ادعای فارس و همشهری را تکذیب کردند.
از جمله اینکه کانال مشکوفات در پستی نوشت :«کتابی توسط رهبر انقلاب خریداری نشده. طبق اطلاعات کاملا موثق غرفه داران خودشان با اصرار این کتابها را به رهبری دادهاند و بعدتر خبرگزاری فارس و همشهری و به تبع آن شبکههای اقماری ارزشی از رو دست آن کپی کردهاند. آقای مهدیان که در همشهری هم مشغول به کار هستند با این دست خبرها ظاهرا برای خود چهرهسازی میکنند. خبرهایی که میزنند و بعدا پاک میکنند. از نان رهبری برای برندینگ خود استفاده نکنیم.»
حتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای هم در قسمتی از روایت حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب و حضور در غرفه نشر معارف نوشت: «مسئولان این غرفه هم مانند بعضی دیگر از ناشران میخواستند چند عنوان از کتابهای خود را بعنوان هدیه به رهبر انقلاب تقدیم کنند که البته در خبرهای منتشرشده بعد از نمایشگاه در رسانهها به اشتباه بهعنوان خرید کتاب توسط آقا از آن اعلام شد!»
همین هم باعث شد تا این خبر ساختگی از خروجی رسانهها و از جمله خبرگزاری فارس حذف شود.
نکته جالب اینکه یکی از محورهای تکراری سرمقاله نویسی مهدیان در همشهری مقابله با فیکنیوز هاست، گویا همین قلم فرساییاش در این سوژه به تسلط او در خبرسازی کمک کرده است چرا که خرج کردن مهدیان از بزرگان و چهرههای جریان اصولگرا محدود به همین خبر ساختگی و فیک دیروزش نمیشود.
از پاییز سال ۱۴۰۰ و چند هفته بعد از مستقر شدنش در همشهری، نزدیکان و منصوبان محسن مهدیان در همشهری شایعه دهان به دهانی راه انداختند با این مضمون فلان چهره و فلان شخصیت اصولگرا از یادداشتهای انقلابی مهدیان تشکر کرده است. چیزی که خیلی ها را به این گمان انداخته که او همچنان قصد ورود به مجلس را دارد. قصدی که در سال ۱۳۹۸ با ردصلاحیت وی ناکام ماند.
اما قصد گردانندگان موسسه همشهری هر چه باشد موضوع اصلی این است که وقتی افرادی در ارتباط با رهبر معظم اقدام اقدام به جعل خبر می کنند، حتما در ارتباط با موضوعات دیگر میتوانند به شکل وسیعتری مناع شخصی خود را در لوای دغدغههای انقلابی به جامعه بفروشند.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟